City-bikes ervaringen, reviews en beoordelingen

City-bikes.nl

Over City-bikes.nl, één van de grootste fietswebshops in Nederland

Wel eens iets online gekocht? Heb je wel eens een fiets online aangeschaft?

Door de komst van het internet heeft ook de commercie een uitgangspunt gevonden en worden tegenwoordig vrijwel alle mogelijke producten via webshops of webwinkels online aangeboden. Een specifieke categorie daarin is de fiets. Misschien is dit niet zo interessant in een dun bevolkt land met misschien 3 kilometer aan fietspad, maar in Nederland hebben we 88.000 kilometer aan, wat men noemt, fietsmogelijkheden.
Daarvan is 33.000 daadwerkelijk fietspad en 55.000 kilometer wegen waar gefietst mag worden.
Wat je daar echter wel voor nodig hebt is een fiets en City-bikes.nl biedt via haar fietswebshop de mogelijkheid aan om op een scherp geprijsde en eenvoudige manier er eentje aan te schaffen.
Voor de duidelijkheid is City-bikes niet alleen online te vinden, maar heeft ook twee tastbare locaties, één in Rotterdam en één in Zaandam. Het is de City-bikes ervaring dat een combinatie heel goed werkt.

 

Wie is / zijn City-bikes?

Als je iets moet hebben dan ga je daarvoor naar een winkel. De eerste indruk die zo’n winkel maakt, bepaalt heel vaak of je gebruik wilt maken van de mogelijkheden daar je product aan te schaffen, of verder te gaan zoeken. Meestal is dat niet eens op economische gronden gebaseerd, maar veeleer op een gevoel. Sommige mensen zweren bij Albert Heijn als hun supermarkt en kunnen hun draai niet vinden bij een Lidl. Er zijn mensen die het liefst naar een fietsgroothandel gaan omdat ze daar waarschijnlijk goedkoper uit zijn. Anderen zweren bij de kleine fietsenboer in de wijk, omdat ze weten dat ze daar heel persoonlijk behandeld worden.
Met een online fietswebshop is dat ook zo. Hoewel de website van City-bikes er bijzonder degelijk uitziet en vol met relevante informatie gevuld is, moet het gevoel je meegeven dat je daar een fiets wilt aanschaffen.
Om dat gevoel te versterken kun je bijvoorbeeld op zoek gaan naar wat extra informatie en die vind je in categorieën onder elke pagina van de fietswebsite, te beginnen met de homepage of thuispagina.
Op de vraag wie City-bikes precies is, klik je op ‘Over ons’ voor een tweede kennismaking (de eerste is de thuispagina)
Op basis van het hier geschreven verhaal kunnen we City-bikes het beste vergelijken met een fietsgroothandel, geschikt voor het snel en goedkoop aanschaffen van een fiets, maar niet zozeer voor de klant die de voorkeur geeft op een heel persoonlijke behandeling.
De informatie die gegeven wordt is technisch, is praktisch, maar vertelt verder weinig over de meer menselijke kant van het bedrijf en dat hoeft ook niet. De meeste mensen willen gewoon een fiets kopen en hoeven er verder geen rompslomp over.

 

LOGO-City-Bikes ervaringen

 

Hoe werkt City-bikes?

Kies uit, betaal en krijg geleverd! In principe is dat de gehele werkwijze van elke webwinkel, dus ook voor de fietswebshop van City-bikes.
Ingewikkelder hoeft het ook niet, want dat is nou juist één van de aantrekkelijke kanten van dit koopconcept via het internet. Het hoeft niet moeilijker dan nodig en dat is ook de reden waarom steeds meer mensen hun producten op die manier kopen, dus ook fietsen. We zien dat ook in City-bikes ervaringen, beschreven in reviews.
In principe begint elke zoektocht bij de definiëring van wat we precies willen hebben, wat voor fiets we willen aanschaffen. Als je dat eenmaal bepaald hebt, is het aan de website ervoor te zorgen dat je binnen het aanwezige assortiment snel bij die categorie fietsen aanbeland die binnen jouw zoektocht vallen. Dat is bij deze fietswebshop uitstekend verzorgd.
Vanuit de thuispagina staan de aangeboden fietscategorieën netjes aangegeven, driemaal zelfs, een eenvoudige klik brengt je bij de mogelijke opties.
De volgende stap is de keuze maken tussen de verschillende technische mogelijkheden van je nieuwe fiets, zoals kleur, versnellingen, remsysteem en framemaat. Hierdoor wordt het aanbod beperkt tot de fietsen die geheel en al aan jouw eisen voldoen; en daaruit kies je de fiets die je hebben wilt.
Je deponeert het artikel in de winkelmand en volgt vervolgens de instructies voor de betaling. Hierbij worden ook de gegevens opgenomen over je bereikbaarheid en natuurlijk het adres waarop de fiets afgeleverd dient te worden.
Als alles goed gaat, wordt de fiets binnen de afgesproken tijd bij jou bezorgd.
Veel eenvoudiger kan het eigenlijk niet !

Wat kan er mis gaan?

De werkwijze en de effectiviteit van een webwinkel, dus ook de fietswebshop van City-bikes, is voor een deel afhankelijk van het verloop van het hierboven beschreven proces. Het uitkiezen en de betaling van het gevraagde product levert over het algemeen nauwelijks tot geen problemen op. Hierbij moet wel duidelijk zijn dat gewerkt wordt met veilige en goedgekeurde betalingsmethoden en dat is bij City-bikes ook het geval (Paypal, IDEAL, Creditcards en Afterpay)
Vanaf de levering van het gekochte product kan het echter al aardig mis gaan en dan is het aan City-bikes alle voorkomende problemen snel en vakkundig op te lossen. Laten we een paar voorbeelden noemen met de mogelijke aangeboden oplossing:

• Ik wil de fiets niet:
o Nog voor de levering: directe annulering, geen extra kosten
o Tijdens de levering: terug meegeven aan de vervoerder, verzendkosten betalen
o Niet tevreden: retourneren tot 100 dagen (onder voorwaarden)

• Ik kan zelf niet zorgen voor eindmontage:
Een handige buur of vriend misschien, hoewel het handig zou zijn als de vervoerder enige kennis hiervan heeft

• Er past iets niet:
Onderdelen kunnen tot 14 dagen na aankoop omgeruild worden

• Er is iets defect:
Melden aan de webshop.

 

City-bikes ervaringen, reviews en beoordelingen

Uit City-bikes ervaringen, reviews en beoordelingen blijkt dat deze vaak kort aangeven dat de prijs scherp is, de procedure eenvoudig, de aflevering snel en men tevreden is over het product. Net als in elke andere vorm van detailhandel kan het dus ook wel eens een keer niet goed gaan. Het is dan aan City-bikes dergelijke problemen, zoals eerder vermeld, snel en vakkundig op te lossen.
Dat proces begint al op de website van deze fietswebshop door duidelijk aan te geven wat te doen bij welke vorm van ontevredenheid dan ook. Ook deze informatie vinden we onderaan elke pagina van de website, voornamelijk onder de titel ‘klantenservice’.
Hier wordt sowieso beschreven welke stappen te ondernemen en hoe de verantwoordelijke persoon te contacteren. Dit kan telefonisch, per email en ook via de steeds populairdere wijze van directe chat.

 

FietsenPlaats.nl ervaring

FietsenPlaats.nl

FietsenPlaats.nl, de plek voor een betaalbare nieuwe fiets

 

Fietsen kopen via het internet bij een fietswebshop, is dat nu wel zo verstandig?

Fietsenplaats.nl meent van wel en hebben daarom ook een vrij uitgebreid aanbod beschikbaar van hoofdzakelijk Spirit-fietsen. Dit merk is nog vrij onbekend in Nederland, maar men kan verwachten dat gezien het hoge verwachtingspatroon, die Nederlanders nu eenmaal van een nieuwe fiets zullen hebben, Spirit hieraan volledig zal voldoen.

De lijnen tussen de producent van Spirit-fietsen en Fietsenplaats.nl zijn echter zo kort dat deze fietsen tegen uitermate aantrekkelijke prijzen aangeboden kunnen worden. Overigens is dat ook meteen het hoofddoel van elke webshop: goedkoper zijn dan in fysieke winkels en Fietsenplaats voldoet daarin in hoge mate.

Toch komen we weer terug op de in de eerste regel gestelde vraag: is een fiets kopen bij een fietsenwebwinkel als Fietsenplaats.nl wel zo verstandig? Laten we eens kijken of we daar een antwoord op kunnen vinden.

 

FietsenPlaats ervaring

 

De criteria: de webpagina, de prijzen, de procedures en de recensies

Om daadwerkelijk een antwoord te kunnen vinden in hoeverre Fietsenplaats.nl op positieve wijze voldoet aan de criteria gaan we deze één voor één langs.

 

  • De webpagina

Net als bij een tastbare winkel vormt de eerste indruk het visitekaartje van een webshop. Telt bij een fysieke winkel de buitenkant, voor een webshop word je een hartelijk welkom geheten via de zogenaamde ‘homepage’ of in fatsoenlijk Nederlands, de ‘thuispagina’.

Hier horen we alle informatie te vinden die het aantrekkelijk moet maken hier een fiets uit te gaan zoeken. De thuispagina van Fietsenplaats.nl is opgemaakt in blauw en wit en dat zijn prettige, neutrale kleuren. Soms worden extreme kleurschakeringen gebruikt om de bezoeker een, hopelijk, positief schokeffect te bezorgen, maar blauw en wit met een goede combinatie van lettertype maakt de homepage goed en duidelijk leesbaar.

Wat wel in het oog springt is het reclameaanbod ‘scherpe deals tot 40%’ en dat is altijd goed om te weten en extra voordelig voor de portemonnee. Positieve opties als snelle en gratis levering, 100 dagen bedenktijd en aanwezige klantenservice worden her en der vermeld, terwijl er zowel een horizontale als verticale aanduiding over het aanbod. Dat lijkt misschien wat overdreven, maar is wel weer duidelijk.

Er worden wat aanbiedingen en goede deals getoond, tezamen met een inleidend stukje tekst. Naast deze fietswebshop heeft Fietsenplaats twee fysieke zaken, in Rotterdam en Zaandam. Verder worden er al wat klantbeoordelingen getoond (daarover later) en een overzicht van de specificaties van het bedrijf zelf.

De thuispagina werkt, is overzichtelijk en netjes en biedt alle direct noodzakelijke informatie.

 

  • De prijzen

Afgezien van het mogelijke koopgemak zijn de lagere prijzen de meest belangrijke redenen om via het web te winkelen. Webwinkels moeten weliswaar een plek hebben waar ze de te verkopen producten opslaan, maar er zijn geen extra kosten voor een fysieke winkel. Over het algemeen blijkt dit in de praktijk ook zo te werken en dat is bij Fietsenplaats.nl niet anders. Fietsen zijn niet goedkoop, goede fietsen al helemaal niet, maar het assortiment van FietsenPlaats.nl is uitermate scherp geprijsd. Er kan echter een kleine kanttekening geplaatst worden: je zult de bekende fietsmerken missen, want deze webshop verkoopt voornamelijk fietsen van een eigen merk, Spirit. Zoals we in de inleiding al gezegd hebben, kunnen we redelijkerwijs aannemen dat het goede fietsen zijn; de Nederlander verwacht niets anders.

Wat verder opvalt is dat de fietsen niet alleen scherp geprijsd zijn, maar dat er op een groot deel van het aanbod ook nog eens extra korting wordt gegeven.

  • De procedures

Mocht je je afvragen wat we hieronder verstaan, dan is het antwoord daarop: alle activiteiten die door de klant en de webwinkel ondernomen dienen te worden om de aankoop en afhandeling van een nieuwe fiets tot een goed einde te brengen. Dit proces start op het moment dat de mogelijke koper het besluit heeft genomen een fiets bij Fietsenplaats.nl aan te schaffen.

  • 1e stap: het uitkiezen van een fiets

Op de thuispagina staan de soort fietsen onderverdeeld, dus dat wordt je eerste keuzemogelijkheid. Hierna kun je aan de linkerkant de eigenschappen specificeren waaraan jouw nieuwe fiets moet voldoen. Zaken als kleur, remsysteem en versnellingen vinden we hier terug. Fietsen die aan jouw criteria voldoen, worden vervolgens uitgelicht en daaruit maak jij jouw definitieve keuze door op de fiets te klikken en in het fietsmandje te deponeren

  • 2e stap: de afrekening

Uw keuze is gemaakt en met een simpele klik op ‘afrekenen’ worden er opties geboden hoe je dat wilt doen. Dat kan op verschillende manieren als IDEAL, Paypal, Creditcard of zelfs Afterpay., allemaal goedgekeurde en veilige betalingsmethoden. Tevens vul je hier alle noodzakelijke persoonlijke gegevens in, die er onder andere voor moeten zorgen dat de fiets op het juiste adres wordt afgeleverd.

  • 3e stap: de aflevering

Je nieuwe fiets wordt zo snel mogelijk, mogelijk zelfs als geadverteerd de volgende dag, op het door jouw opgegeven adres afgeleverd. De fiets dient nog wel afgemonteerd worden, waarbij Fietsenplaats aangeeft dat dit door iedere enigszins handige nieuwe eigenaar zelf gedaan kan worden.

  • 4e stap: van gedachten veranderd of niet tevreden

Op tijd kun je je bestelling kosteloos annuleren. Je kunt je fiets, als je van gedachten bent veranderd, meteen mee terugsturen, maar dan betaal je wel de verzendkosten. Verder heb je de mogelijkheid bij ontevredenheid over het product 100 dagen de tijd de fiets, weliswaar onder bepaalde voorwaarden, te retourneren.

  • 5e stap: problemen of klachten

Indien er problemen zijn met je fiets of je hebt klachten, dan kun je via email, telefoon of chatoptie contact opnemen met Fietsenplaats.nl. Zij behoren dan te zorgen dat deze klachten zo snel mogelijk opgelost worden

 

  • Recensies

Zoals je misschien al opgemerkt heb, is er in de laatste alinea hiervoor met enige terughoudendheid gesproken over het oplossen van problemen. Dat heeft te maken met het feit dat, hoewel de webshop daar wel naar streeft, er altijd klachten of problemen van FietsenPlaats.nl zijn, die misschien niet helemaal naar behoren zijn opgelost. Daarom is het van belang dat de klant zich op de hoogte stelt van de meningen en beoordelingen van andere klanten en een idee krijgt of hij of zij met deze fietsenwebwinkel wel goed zit. Er zijn inderdaad hier en daar wat kritieken en het is aan Fietsenplaats.nl deze punten te verbeteren. Over het algemeen echter is er een groot aantal goede kritieken terug te vinden bij de eigen en verschillende andere opiniesites.