Voordelen van een VoIP telefooncentrale voor bedrijven

Een groot voordeel van een gehoste VoIP dienst is dat hij tegen lage kosten flexibel en functioneel is. Vergeleken met koper-gebaseerde ISDN telefonie biedt het gebruik van IP als communicatiebasis de snuggere gebruiker de mogelijkheid om tegen zeer geringe meerkosten, als er al meerkosten zijn, van nieuwe technologieën te profiteren.

Vaak concentreert de invoering van een VoIP telefooncentrale in een organisatie zich op het vervangen van de bestaande ISDN systemen, en worden andere nuttige functies en mogelijkheden over het hoofd gezien of uitgesteld tot later. Zoals we allemaal weten, komt later soms nooit.

Een gemakkelijk te implementeren functie die over het hoofd gezien kan worden is die van Virtuele Nummers.

Eenvoudig gezegd is een virtueel nummer een telefoonnummer dat niet direct met een telefoonlijn of toestel verbonden is. Ze kunnen met elk toestel gebruikt worden. Een toestel kan een fysieke handset zijn, een mobiele smartphone, of een mobiele of desktop software toepassing. Op deze manier kan een organisatie vele telefoonnummers aan één enkele telefoonlijn koppelen.Als voorbeeld zou een virtueel nummer toegewezen kunnen worden aan “Accounts” en de gehoste VoIP dienst zou gelijktijdig verschillende fysieke telefoons in het accounts gebied laten rinkelen, ongeveer zoals een jachtgroep dat in serie zou doen.

Bedrijfsvoordelen zijn onder meer:
– Kostenbesparing. Regionale en internationale oproepen naar virtuele nummers binnen de organisatie kunnen automatisch gerouteerd worden via tolvrije Internetverbindingen. Op die manier lijkt het bij interne of inkomende oproepen van klanten alsof ze naar een lokaal nummer bellen, maar de oproep wordt beantwoord aan de andere kant van de wereld zonder extra kosten voor de organisatie. Personen zijn overal en altijd bereikbaar, op allerlei toestellen, tegen weinig of geen extra kosten.

– Virtuele nummers zijn compatibel met desktop handsets, mobiele telefoons en smartphones. Zo kun je nieuwe functies en diensten invoeren zonder nieuwe telefoonsystemen en handsets te moeten kopen.

– Zakelijke presentie.
De meeste bestaande en potentiële klanten verkiezen zaken te doen met een plaatselijke dienstverlener. Door virtuele nummers te gebruiken kan je bedrijf een lokale aanwezigheid vestigen, ook al ben je niet fysiek aanwezig. Het gebruik van een lokaal virtueel nummer geeft je de mogelijkheid om contact met klanten een persoonlijk tintje te geven. Bellers stellen het ook op prijs een lokaal nummer te bellen in plaats van een duurder interlokaal nummer. Als de implementatie caller-id omvat, wordt het veel gemakkelijker om te zien wie van waar belt en de antwoorden op de juiste manier aan te passen.

– Zakelijk imago
Vooral bij kleine bedrijven kunnen virtuele nummers het bedrijfsimago aanzienlijk verbeteren. Het hebben van aparte virtuele nummers voor verschillende afdelingen of functies, ook al komen ze op dezelfde plaats terecht, doet de organisatie groter lijken dan ze in werkelijkheid is en geeft zo een impuls aan het imago van de organisatie.

– Consistentie.
Omdat virtuele nummers niet aan een bepaald toestel gebonden zijn, kunnen afdelingen, teams en individuele personen bereikt worden door steeds hetzelfde nummer te kiezen, ongeacht van waar ze werken en wie er moet antwoorden. Evenzo worden individuele personen automatisch op kantoor of elders bereikt.

– Geavanceerde mogelijkheden en diensten
Virtuele nummers maken het mogelijk de volledige reeks hosted VoIP diensten te gebruiken. Oproepen doorschakelen, telefonisten, integratie met SMS en e-mail, zelfs telefonische vergaderingen en videoconferenties zijn mogelijk. Wordt de gehoste oplossing in de cloud geïmplementeerd, dan is het mogelijk een telefoonsysteem van een organisatie te hebben met schijnbaar interne nevennummers voor medewerkers waar ook ter wereld.

Beveiliging: Het gebruik van virtuele nummers in combinatie met call logging maakt het mogelijk de gesprekskosten nauwkeurig te beheersen. Een organisatie kan gemakkelijk zien wie waar en wanneer belde, en tegen welke kosten. Het instellen van oproeplimieten voor nummers kan de veiligheid verhogen en opnieuw de kosten verlagen. Door een beveiligingsprofiel te koppelen aan een virtueel nummer in plaats van aan een fysiek toestel wordt voorkomen dat gebruikers ongeoorloofd bellen, vooral naar dure regionale en internationale ISDN nummers. Het is ook mogelijk om zakelijke en privé gesprekken op dezelfde smartphone van elkaar te scheiden. Zakelijke oproepen worden vanaf het virtuele nummer naar het toestel doorgeschakeld. Als caller-id geïmplementeerd is, kan de telefoon dan onderscheid maken tussen zakelijke en persoonlijke gesprekken. Sommige VoIP oplossingen en smartphone apps maken het mogelijk contacten en andere informatie te scheiden naar zakelijke en persoonlijke indeling.

De voordelen van een Hosted VoIP centrale voor kleine bedrijven zijn bekend en onmiskenbaar. Gebruikers zouden de voordelen moeten overwegen van het gebruik van virtuele nummers om hun bedrijfsprestaties te verbeteren en tegelijk de kosten te drukken.