Virtueel ondernemen: de toekomst van bedrijfsactiviteiten?
Werken op afstand heeft sinds 2020 een enorme vlucht genomen. Uiteraard was de uitbraak van corona daar grotendeels de aanjager van. Er werd door veel bedrijven al langer over nagedacht, maar de lockdowns brachten de ontwikkelingen in een stroomversnelling. Nu zijn we gelukkig weer ‘terug naar normaal’. Maar het thuiswerken is een blijvertje. Veel bedrijven bezuinigen daarom op hun vierkante meters kantoorruimte. Je kunt je bedrijf prima runnen vanuit huis met een virtueel kantoor in Amsterdam. Dan heb je een aansprekend vestigingsadres voor je bedrijf dat je kunt vermelden op je briefpapier en je website. Je kunt als dat nodig is een werkplek huren als je toch een keer ‘op kantoor’ wilt werken of als je dit structureel wilt doen voor een deel van je werkweek.
Ontvang je relaties in stijl
Thuiswerken heeft veel voordelen. Je hoeft geen duur kantoor te huren. Je staat niet dagelijks in de file om op de zaak te komen. Maar een belangrijke zakenrelatie ontvang je waarschijnlijk liever niet thuis aan de keukentafel. Dat hoeft ook niet. Je kunt bij DamOffice in Amsterdam een comfortabele vergaderkamer reserveren. De locatie is gemakkelijk bereikbaar, onder andere vanaf luchthaven Schiphol of treinstations in Amsterdam. Je kunt bijvoorbeeld je afspraken clusteren zodat je meerdere mensen op een dag ontvangt. Daardoor bespaar je in de reserveringskosten van een vergaderruimte.
Goede telefonische bereikbaarheid
Als ondernemer kun je natuurlijk zelf je telefoontjes aannemen. Maar dat is niet altijd handig. Bijvoorbeeld als je bij een klant aan het werk bent of onderweg bent in de auto. Je kunt gebruik maken van professionele telefoonbeantwoording. Een ervaren telefonist neemt inkomende gesprekken aan en maakt een notificatie van het gesprek. Die krijg je doorgestuurd per e-mail. Je levert zelf de belscripts aan. Op die manier kan de telefonist gesprekken beantwoorden als volwaardig medewerker van je bedrijf. De beller zal niet in de gaten hebben dat het gaat om iemand die vanuit huis werkt en telefoontjes aanneemt voor verschillende bedrijven. Je kunt voor je bereikbaarheid een 020 telefoonnummer aanvragen of kies voor het neutrale 085.
Postbehandeling via je virtuele kantoor
Je virtuele kantoor heeft uiteraard ook een postadres. Daar kan gewoon fysieke post naartoe gestuurd worden. Een medewerker opent de post en scant de stukken. Die krijg je vervolgens per e-mail. De post wordt tweewekelijks of maandelijks naar je doorgestuurd. Op die manier heb je ook de originelen. Dit kan van belang zijn, onder andere bij een controle van de boekhouding door de Belastingdienst.
Scherp geprijsde dienstverlening
Voor de dienstverlening voor je virtual office betaal je een vast bedrag per maand. Dit bedrag is afhankelijk van de door jou af te nemen diensten. Er zijn standaard pakketten maar maatwerk is ook altijd bespreekbaar. Zo weet je vooraf waar je aan toe bent. Je kunt een jaarabonnement afsluiten. Dit is uiteraard de voordeligste optie. Maar je kunt ook kiezen voor een abonnement dat maandelijks opzegbaar is.