Manieren om je voor te bereiden op het verkopen van je bedrijf
Ben je klaar voor het ultieme succes van het verkopen van je startup? Leer hoe je je kunt voorbereiden op de meest winstgevende M&A transactie.
Voor veel ondernemers vertegenwoordigt de gedachte om een succesvol bedrijf op te bouwen en het uiteindelijk voor miljoenen dollars te verkopen de ondernemersdroom. Je kunt de kans dat je dit doel bereikt vergroten door specifieke stappen te nemen om je bedrijf voor te bereiden op een succesvolle fusie- en overnametransactie.
De volgende tips geven de stappen weer die ik nam om mijn voormalige met succes te verkopen:
– Laat je winst groeien. Concentreer je op het opvoeren van netto inkomsten en winst. Laat je niet te veel aantrekken door top line (bruto) inkomsten, want de meeste overnemers zullen je inkomsten inkoken tot netto – of EBITDA (winst vóór rente, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen). EBITDA zal waarschijnlijk de maatstaf zijn die gebruikt wordt voor de waardebepaling. Zorg ervoor dat je er alles aan doet om dit getal te laten groeien. Als algemene regel geldt: hoe hoger je EBITDA, hoe hoger je uitkoopsom zal zijn.
– Knap je boeken op. Een audit of een professioneel nazicht van je financiën zal waarschijnlijk vereist zijn als onderdeel van een M&A proces. Overweeg daarom liever vroeg dan laat het een of het ander te laten afronden (door een gerenommeerd accountantskantoor). Een officiële beoordeling of audit geeft je koper ook vertrouwen in je inkomsten en leert je hoe een GAAP audit/review eruit ziet. Het belang van het aanscherpen van je financiën en je te concentreren op wat belangrijk is, kan niet genoeg benadrukt worden. Richt je voor M&A doeleinden op wat de overnemer zoekt.
– Zet een inkomstenkanjer op. Zet een inkomstenmoloch op (met enigszins onbekend potentieel) waarmee je een hoger veelvoud kunt krijgen. De kanjer moet zo mogelijk software zijn (op transacties gebaseerde en/of terugkerende inkomsten). Zorg ervoor dat je moloch een agressieve monetisatie strategie heeft.
Uitgelicht: VOF Verkopen | Vennootschap onder firma verkoop
– Pak eventuele skeletten in je kast aan. Laat je tijdens de due diligence niet voor verrassingen stellen. Als er potentiële brandhaarden zijn, blus die dan vóór je een M&A proces ingaat. Pak conflicten aan – Wees eerlijk over alles wat een koper als “onsmakelijk” kan beschouwen en geef een korte (max. 60 seconden) verklaring voor de kwestie of discrepantie. Er is absoluut geen reden om je te verontschuldigen voor iets dat in het verleden gebeurd is. Zet je emoties opzij. Leg uit en ga verder.
– Stel een financiële projectie voor 3 jaar samen. Het zal nodig zijn om een financiële projectie voor 3 jaar op te stellen. Zorg ervoor dat de cijfers die je projecteert haalbaar zijn. Het halen van je financiële prognoses zal absoluut kritisch zijn als je eenmaal begint aan het M&A proces, inclusief due diligence en onderhandelingen. Het raken/overtreffen van financiële prognoses is geweldig terwijl je in het M&A proces zit; ontbrekende financiële prognoses kunnen het proces stopzetten of de waarde van je verkoop ernstig in gevaar brengen.
– Concentreer je op verkoop en groei. Elke potentiële koper zal goed kijken naar het groeipotentieel van je bedrijf. Daarom is het, vóór en tijdens een fusie- en overnameproces, strategisch zinvol je verkoopinspanningen uit te breiden, wat kan betekenen dat je extra verkopers aanwerft en je totale investeringen in groei-initiatieven verhoogt.
– Maak een SWOT analyse. Bepaal je Sterke en Zwakke punten, Kansen en Bedreigingen. Je toekomstige koper zal proberen gaten in je bedrijf te prikken, want hij zal de best mogelijke prijs willen krijgen. Wees voorbereid om je op je sterke punten en kansen te richten en je bedreigingen en zwakke punten te verdedigen.
– Vergroot je zichtbaarheid. Voorafgaand aan en tijdens je fusie- en overnameproces moet je alle mogelijkheden maximaliseren om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten. Je zichtbaarheid maximaliseren kan betekenen dat je deelneemt aan beurzen en er spreekt, gastcolumns schrijft op blogs en persberichten uitgeeft over strategische aanwervingen, nieuwe producten en bedrijfsprestaties.
– Identificeer potentiële overnemers. Maak een lijst van al je potentiële overnemers. Zorg ervoor dat je de voor de hand liggende (soortgelijke bedrijven) en de niet zo voor de hand liggende (bedrijven die baat zouden hebben bij je diensten) opneemt. Behandel deze lijst als een verkooplijst – bestudeer de bedrijven, stel jezelf voor, bespreek strategische partnerschappen en houd je potentiële kopers steeds op de hoogte van je mijlpalen.
Tip: Administratiekantoor verkopen via OvernameAdvies
– Begin nu met jezelf te betalen. Ondernemers hebben de neiging om voor het gemak persoonlijk en zakelijk vermogen te vermengen. Maar in het geval van fusies en overnames moet je die vermenging opheffen en ervoor zorgen dat je jezelf een salaris betaalt dat groot genoeg is om je basisuitgaven te dekken en een gevoel van financiële zekerheid te hebben. Toon bij onderhandelingen tijdens een M&A proces een geschiedenis van compensatie aan.